zaterdag 1 december 2012

Mini project kerst.1.

Decembermaand - Kerst-maand.
Om jullie alvast in de stemming te brengen voor kerst zijn hier wat ideetjes voor kerstkaarten.

Vouwpatchwork.
 
Deze kaart is opgebouwd uit prairie points en vierkanten.
Prairie-punten zijn gevouwen driehoeken.
De basis is een vierkant lapje stof.
Ze worden vaak gebruikt in randen en naden en geven een 3 dimensionaal effect.
 
 
Ik heb 4 vierkantjes geknipt van 4 soorten stof.
4x een lapje van 9x9cm
 4x een lapje van 7x7 cm
 4x een lapje van 5x5 cm
  4x een lapje van 5x5 cm.

 
Vouw het grootste lapje horizontaal doormidden
met de verkeerde kant opelkaar.
Vouw de 2 hoeken van de ontstane rechthoek naar het midden.
Zo onstaat er een kleinere driehoek met een opening aan de voorkant.
Vouw of strijk het glad en plat.
 
 
Teken op een dunne ondergrond een vierkant van 7 x 7 cm.
Leg de punten erop.
Stik ze buiten het kader van 7x7 vast met de naaimachine.
 
 
Pak dan het volgende lapje van 7x7cm.
Vouw die 2x doormidden zodat er een vierkant ontstaat.
 
 
Leg die net over de hoeken heen van je kader en stik ze dan ook vast.
 
Pak dan de lapjes van 5x5 en maak er ook vierkantjes van.
Leg ze op de vorige en stik ze vast net buiten het kader.
 
 
Dan zijn er nog lapjes van 5x5 over waar je prairie-punten van moet vouwen.
Die leg je met de punt op de middenlijn.
Ook die stik je even vast.
 
 
Dan het geheel bijsnijden of knippen.
 
 
en een passe-partout eroverheen.
 
 
........... een creatieve groet.  


3 opmerkingen:

  1. Echt superleuk, het gaat me nu niet meer lukken maar ik komen vast nog meer Kerstmissen (hoop ik). Ik ga je uitleg even proberen te printen voor volgend jaar maar ga nu eerst even verder neuzen op je leuke blog!!

    groet, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een leuke kaart is dit zeg , ook voor mij geld dit gaat niet meer lukken voor kerst maar misschien nog enkele voor wat goede vrienden , hartelijk dank voor de tip .

    groet joke

    BeantwoordenVerwijderen